Hei!
Ja, de skiene kan høres litt lange ut for deg. Jeg er selv glad i korte ski, men jeg er visst litt ekstrem i den retningen igjen. Jeg selv kjører Åsnes Amundsen på turer i skog/fjell med en Rottefella BC NNN binding. Skiene er 170 cm og jeg er 164 cm høy.
Av skiene du har sett på ser jeg at begge er uten stålkant... Er det en grunn til dette? Du kjører kanskje med hund? Jeg har selv kuttet opp bikkja med stålkant (telemarkski med carv)

og det er ikke morsomt! Heldigvis hadde jeg både lokalbedøvelse og sutursett med meg (var på langtur utenfor allfarvei).
Ski uten stålkant er som regel lettere, men samtidig får du en kjempefordel når du kjører nedoverbakker med 20-30 kg sekk (og bare så det er sagt; så er det MYE!!!

) når du skal bremse. Så ønsker du kontroll i nedoverbakker, vil jeg heller anbefale andre Åsnesski som har stålkant... Som Amundsen eller en av de nye "jenteskiene" (altså Cecilie eller Liv).
En annen ting du bør tenke på er om du skal gå i oppkjørte spor eller utenfor spor. Skiene du har kikket på så langt er 78 - 60 - 70 mm (Fischer) og 86 - 62 - 74 mm (Breidablikk). Dette er forholdsvis brede ski, noe som er bra i forhold til stabilitet når man går med sekk og i dyp snø, siden de bærer bedre. Av stålkantski, tror jeg Liv Arnesen-skia vil passe ditt behov best. De er lette, men robuste. De er litt tynnere enn de andre alternativene dine (67 - 57 - 62 mm), men jeg tror ikke de bærer mindre av den grunn.
Jeg skal krysse Grønlandsisen neste år og vil sannsynligvis bruke Amundsen-skia. Jeg skulle gå en skitur i scooterløype for en stund siden og lurte veldig på om jeg skulle bruke fjellski eller langrennsski. Jeg er ingen garvet langrennsløper, men valgte langrennskia (brukte pulk). Før jeg startet turen hadde jeg veid de forskjellige skia og de forskjellige skiskoene jeg skulle velge mellom, og forskjellen i vekt er utrolig høy. Og mens jeg gikk på min 3-dagers skitur begynte jeg å regne skritt og kilometer og etter turen ganget jeg dette med vektforskjellen på utstyret jeg valgte og det jeg ikke valgte, og fant ut at jeg hadde spart flere tonn med vekt totalt på alle gangene jeg løftet føttene på turen. Og for oss jenter er dette noe vi må tenke på!!! Liv-skia veier 1950 gram, mens Breidablikk veier 2150. Liten forskjell med andre ord. Dette er også noe du må tenke på når du kjøper sko... Over isen skal jeg sannsynligvis bruke lette langrennssko.
Når det gjelder binding, kunne jeg skrive i timesvis om dette. 75 mm eller BC-binding... Er vanskelig for meg å si egentlig. Jeg har hatt 75 mm så lenge jeg kan huske. Jeg byttet i 2008 til BC NNN og bindingen knakk på første tur. 75 mm bindinger tåler nok en større støyt enn BC-bindinger og det gjør det mulig å ta telemarksvinger. Samtidig er det også mange fordeler med BC-binding...
Se her og les hva folk skriver om det! Tror dette er litt smak og behag egentlig!!!
http://fjellforum.net/viewtopic.php?t=4171
Ønsker deg lykke til! Ha en herlig skisesong!!! Jeg gleder meg til skitur i morgen med 20 minus og pulk bak meg!
Tove