Norges første friluftsmagasin for kvinner...

Arctic Femme Forum
Velkommen, Gjest
Vennligst Logg inn eller Registrer deg.    Glemt passord?
Sv:skader og forebygging (1 visning) (1) Gjest
Gå til bunnen Legg inn svar Foretrukket: 0
TRÅD: Sv:skader og forebygging
LindaMari (Bruker)
Erfaren
graphgraph
Ikke pålogget Klikk her for å se brukerens profil
Kjønn: Kvinne Sted: Susendal
skader og forebygging Skrevet 30/01/2010 22:43 Karma: 3  
Er det noen gode treningstips ute og går for og forebygge slitasje skader m.m? Gjerne noen øvelser som passer ute og er litt mer morsomme enn å holde på i et svett treningsrom.

Fikk en vridning i kneet når jeg var i bakke med telemarksski i går så tenker man må ta vare på kroppen som best man kan...
Fikk ikke grusomt vondt i foten, men det kjennes ømt og sårt, tror det er korsbånd eller leddbånd som fikk en rift. Vil iallefall tro at om de hadde blitt revet over så måtte det ha gjort mer vondt

Merkelig nok faller man så mye tyngre nå enn for noen år tilbake

Rapporter til moderator   IP loggført IP loggført  

trives med mange former for friluftlsliv og uteaktiviteter, men driver mest med hundekjøring, ski, jakt og fiske. Liker og prøve noe nytt og trives best ute
  Du må være innlogget for å skrive i forumet.
Isprinsessa (Bruker)
Erfaren
graphgraph
Kjønn: Kvinne Sted: Trøndelag
Sv:skader og forebygging Skrevet 31/01/2010 11:02 Karma: 3  
Hehe... ingen tvil om at man faller tyngre nå enn for noen år tilbake

Jeg har jobbet som telemarkinstruktør i Canada og der fikk jeg masse tips om hvordan jeg skulle falle. Rett og slett et kurs i hvordan man skal lande når man først faller. Tipset er så klart å holde føttene rette, bukte seg litt fremover slik at man beskytter indre organer i mage (i tillegg ha på nyrebelte slik at man beskytter nyrene) og holde hendene litt sammen. Samtidig er det viktig å bruke nanosekundene før du lander til å SLAPPE AV slik at man ikke får et anspent fall (som er 10 ganger verre enn et avslappet fall).

Ja... jeg vet at dette er lett å si. Når man først faller, skjer det ganske ofte at en fot er i lufta mens den andre er under meg og armene spriker i alle retninger...

Mitt problem er rygg og nakke. Jeg har skadet nakken så mange ganger og har nå et brudd i C2 og et prolaps i C5. Bruddet har grodd bra, men prolapset er ustabilt. Jeg kjørte telemark i går og klarte å hekte skia i en kvist som stakk opp. Jeg skjønte med en gang at jeg kom til å skade nakken. Jeg fløy i lufta og landet på skulderen før hodet smalt i bakken. Jeg hylte og grein, og samboeren trodde nok at alt hadde gått til he......! Etter at jeg fikk roet meg ned (er FRYKTELIG redd for å skade nakken siden jeg har fått SÅ mange beskjeder om at jeg skal være glad jeg ikke er lam eller død etter de forrige skadene), innser jeg at det kun er muskulært og at det kun er smerter. Følelsen i resten av kroppen er som før... Ligger nå neddopet i sofaen og synes litt synd på meg selv

Siden jeg kjenner til problemet med nakken, så jobber jeg hardt med trening av nakke og rygg. Dette gjør jeg hele året. Jeg bruker ca 20 min hver dag til å trene stabiliseringsmusklatur (rygg/mage) og nakke. Dette er mine problemområder. Jeg har også hatt store problemer med knærne i en tiårsperiode, men etter at jeg begynte å trene utfall og knebøy i august hvert år, har kneproblemene forsvunnet!!! Forebygging hjelper med andre ord! Så nå trener jeg styrke i knærne i minst 3 måneder før telemarksesongen begynner. Jeg tar gjerne på meg en "vektvest" (vest med vekter i) og trener telemarksvinger. De første gangene gjør det vondere enn vondt, men heller ha denne stølheten i oktober enn i januar.

Og slik forbereder jeg kroppen til de forskjellige aktivitetene året gjennom. Jeg vet at jeg må trene skuldre før padling på sommeren, jeg må trene på å sitte på et sete i mange timer før den store styrkeprøven i slutten av juni og jeg må trekke mye dekk og pulk før grønlandsturen i august.

Forebygging av skader er viktig når man er yngre også... Men nå når vi er eldre er det ENDA viktigere!!!

Når det gjelder din kneskade, har jeg lite peiling på hva det kan være. Vil imidlertid nevne hva slags problemer jeg hadde de første årene jeg kjørte telemark. Jeg trente lite styrke på denne tiden og mitt problem var at jeg ikke hadde nok musklatur rundt knærne. Senene på yttersiden av kneet ble dermed feilstilt fordi musklaturen ikke holdt de på plass. Jeg ble kjempefornøyd da jeg som 30-åring fikk beskjed om at jeg sannsynligvis hadde "runners knee" som ofte rammer kvinnelige idrettsutøvere i TJUEÅRENE!!! Hehe! Men som sagt; dette har jeg ikke kjent til de siste to årene!!! Heldigvis! Det var såpass vondt at jeg var sikker på at korsbånd eller menisk hadde røket...

Ønsker deg lykke til med skikjøring og forebygging av skader! Knærne er veldig utsatt både sommer- og vinterstid, så opptrening av disse er veldig viktig.

Her fant jeg noen tips til trening: http://solveigmaaloy.wordpress.com/2007/11/26/balanse-og-forebygging-av-skader/

PS! Det kan være greit å vente med trening til kneet kjennes bra igjen!!!

Jeg har ganske lav læringskurve, så nå skal jeg ut i akebakken sammen med mine herlige tantebarn...! Lurer på om tante skal ta jobben med å "dytte-barna-ut-fra-bakken" i dag jeg! Jeg har i alle fall lovt samboeren å ta det med roooooo...

Vi er alle oppdagelsesreisende i livet, hvilken vei vi så enn følger!
Nansen
LindaMari (Bruker)
Erfaren
graphgraph
Kjønn: Kvinne Sted: Susendal
Sv:skader og forebygging Skrevet 31/01/2010 16:30 Karma: 3  
takk for tips, er spent på hvordan det blir de neste dagene framover. Hadde det ikke vært for chamonix turen om 4 dager hadde jeg ikke vært fullt så bekymret...
Greier ikke sette meg ordentlig på huk eller strekke foten, ellers er det jo ikke vondt i den. Har satt på en knestøtte og har smørt litt med orudis som skal hjelpe da.

Det ble et lite smell på yttersiden av kneet når jeg vred det. Jeg fallt faktisk ikke når det skjedde, tror jeg begynte å bli sliten etter en dag i bakken så hadde ikke like god kontroll på føtter sånn at i begynnelsen av en sving så fikk jeg skiet litt langt bak og det ble en vridning så etter det jeg har googlet meg fram til ser det ut til å være leddbånd eller korsbånd som har fått seg en trøkk. Trives så mye bedre å kjøre ski i løssnø der man tross alt faller mykere osv.

Prøver og trene ryggen litt da jeg sliter med et muskelfeste som blir litt betent til tider, innser virkelig mer og mer hvor viktig det nok er med jevn styrke/ balansetrening til kroppen er!!

God bedring til deg også

trives med mange former for friluftlsliv og uteaktiviteter, men driver mest med hundekjøring, ski, jakt og fiske. Liker og prøve noe nytt og trives best ute
Gå til toppen Legg inn svar
Forumløsning : FireBoardfå nye innlegg direkte til ditt skrivebord

Joomla 1.5 Templates by Joomlashack