Norges første friluftsmagasin for kvinner...

Arctic Femme Forum
Velkommen, Gjest
Vennligst Logg inn eller Registrer deg.    Glemt passord?
Sv:Forfrysninger (1 visning) (1) Gjest
Gå til bunnen Legg inn svar Foretrukket: 0
TRÅD: Sv:Forfrysninger
Åshildkap (Bruker)
Debutant
graphgraph
Ikke pålogget Klikk her for å se brukerens profil
Forfrysninger Skrevet 11/10/2009 00:19 Karma: 0  
Heisann
Er det noen som har noen gode tips til hvordan man holder fingre og tær varme om vinteren? Jeg fryser lett og er redd for forfrysninger...

Rapporter til moderator   IP loggført IP loggført  
  Du må være innlogget for å skrive i forumet.
Isprinsessa (Bruker)
Erfaren
graphgraph
Ikke pålogget Klikk her for å se brukerens profil
Kjønn: Kvinne Sted: Trøndelag
Sv:Forfrysninger Skrevet 11/10/2009 15:29 Karma: 3  
Jeg kjenner problemet... for å si det mildt. Etter de to siste langturene på ski, har jeg "mistet" en tå for hver tur. Jeg har ikke amputert de, men mistet følelelsen på de helt eller delvis.

Det viktigste er selvsagt å ha gode klær. Når det gjelder fingrene, kan det være lurt å bruke votter fremfor hansker. På denne måten holder fingrene mer på varmen siden de er samlet. I tillegg kan det være lurt å ha ullvott innerst og en vott i gore-tex ytterst. Varme inni og et skall utenpå som tar av for vind og nedbør.

Jeg har faktisk etterhvert innsett at fingrene og føttene ikke er det verste stedene for meg, men jeg sliter veldig med kalde knær, kald rompe og kalde underarmer og albue. Jeg har fått strikket albue og knærbeskyttere med et utrolig godt merinoullgarn.

Når det gjelder føttene er det viktig at du ikke har for MYE sokker på. Bruk KUN ull og ha plass igjen slik at du kan røre føttene underveis. På en av mine turer hadde jeg ikke følelse i føttene på 1,5 døgn, men det løsnet da jeg tok ut et av parene med sokker jeg hadde på...

Dessuten merker jeg at følelsen av varme endrer seg etterhvert som dagene uten dusj går. Det å ha et "naturlig" fettlag kan være uvurderlig på tur. Dette er noe du kan gjøre noe med ved å smøre fett på kroppen. Det finnes f.eks. bjørnefett til salgs (se livilt.no) som du kan smøre på!! Utrolig ekkelt, men det funker!!!

Dersom du er på turer, er det utrolig viktig å hele tiden se etter tegn til forfrysninger.

Lykke til og god (varm) vinter!

Rapporter til moderator   IP loggført IP loggført  

Vi er alle oppdagelsesreisende i livet, hvilken vei vi så enn følger!
Nansen
  Du må være innlogget for å skrive i forumet.
Gå til toppen Legg inn svar
Forumløsning : FireBoardfå nye innlegg direkte til ditt skrivebord

Joomla 1.5 Templates by Joomlashack